Hoe kom ik aan klanten voor mijn interieur bedrijf?
Dit is echt de meeste gestelde vraag van interieurontwerpers en stylisten!
Als je mij om een kort en bondig antwoord vraagt op de vraag ‘Hoe kom ik aan klanten voor mijn interieur bedrijf’, dan zou ik zeggen: de fundering!
Net als bij een huis vormt de fundering de basis. In jouw onderneming bestaat deze basis onder andere uit het helder krijgen voor wie jij er bent en wat jij deze klant te bieden hebt.
Een echte Quick fix is er dus niet. Wat je wel kunt doen om aan (meer) klanten te komen, dat lees je hieronder!
Wat is de basis van een succesvol interieurbedrijf?
Veel startende interieurontwerpers willen zo snel mogelijk, zo veel mogelijk klanten hebben. Ze bedenken een bedrijfsnaam, knutselen een logo in elkaar en slingeren een aanbod de lucht in.
Hoewel dit een goed begin lijkt, gaat het bij veel ondernemers juist hier mis.
Niet bij de naam of het logo, maar wel bij het helder krijgen en formuleren van de doelgroep. Want voor wie ben jij er en welk interieuraanbod past er bij die klant?
Hoe bepaal ik de ideale klant voor mijn interieurbedrijf?
Veel interieurstyliste en ontwerpers vinden het bepalen van de ideale klant dood eng.
Met het kiezen voor de ene klant, ga je andere potentiële klanten uitsluiten en daarmee je gespreide kans op omzet. Ik snap deze gedachten maar al te goed! Toch werkt het niet zo.
Wanneer je iedereen aan wil spreken, voelt niemand zich aangesproken.
Door opzoek te gaan naar die ene specifieke klant voor wie jij er wilt zijn kun je je onderscheiden van alle andere interieur professionals en kun je onderzoeken waar jouw klant op zit te wachten. Je moet weten waar hij/zij mee geholpen wil worden, om hier vervolgens een passend aanbod op te kunnen schrijven.
Jouw ideale klant écht helder krijgen? Ik nam er een podcast over op, inclusief een gratis template.
Hoe schrijf ik een sterk interieur aanbod?
Zit jouw klant te wachten op standaard pakketten, een offerte op maat of wil hij/zij toch liever zelf een pakket samenstellen? Zit deze klant te wachten op volledige ontzorging en realisatie of ontvangt hij/zij liever alleen het interieuradvies per post?
Pas wanneer je helder hebt voor wie je er bent en waar hij/zij jou hulp bij kan gebruiken, kan je aan de slag met het schrijven van een kloppend aanbod. Een aanbod dat echt aansluit op de wensen en behoefte van deze klant, zodat die klant stopt met verder zoeken en direct contact met jou op neemt. Omdat er een match is!
De fundering van jouw interieur business moet kloppen om aan meer klanten te komen
Wanneer de gehele fundering van jouw business staat en alle puzzelstukjes op zijn plek liggen, pas dan komt die klantenstroom opgang!
Natuurlijk zijn er meer onderdelen dan ‘ideale klant’ en ‘aanbod’. Welke cruciale onderdelen essentieel zijn om jouw interieur bedrijf succesvol maken, leer je allemaal in mijn Touch Professional Traject.
Jouw Marketing en Business coach voor interieur professionals
Mijn naam is Jaimy Schenk – Marketing en Business coach voor interieur professionals.
Na mijn start als interieurstyliste in 2021, kwam ik er al snel achter dat ik te weinig kennis had over het ondernemerschap om een succes te kunnen maken van mijn bedrijf. In plaats van het verdiepen in nog meer vakkennis, lichtplannen en 3D visualisaties ben ik alles gaan leren over het ondernemerschap. Met deze kennis run ik nu een succesvolle onderneming én begeleid ik de leukste Interieur professionals naar meer succes in hun interieur business!